Geplaatst op dinsdag 11 september 2007 09:31 , laatste wijziging dinsdag 11 september 2007 09:32

Geref. Gemeenten verbieden mogelijk Herziene Statenvertaling

door onze redacteur Daniël Gillissen

De synode van de Gereformeerde Gemeenten gaat deze week van start. Er staan een paar punten op haar agenda die eruit springen: evaluatie van de scheuring in eigen gelederen in 1953, de Herziene Statenvertaling, internetgebruik en de tucht over kerklid dr. K. van der Zwaag, auteur van een gewraakt boek over toe-eigening van het heil.

UTRECHT - Ondanks het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten wordt de komende synode als alle andere, verwacht ds. J.J. van Eckeveld, voorzitter van de vorige synode. ,,Het geheel van het kerkelijke gebeuren komt aan de orde.''

Er zijn wel een paar punten die er dit keer uitspringen. Zo presenteert de commissie kerkelijke eenheid en verscheidenheid een historisch onderzoek naar de vraag, of de synode van 1953 kerkrechtelijk juist heeft gehandeld. Door de afzetting van dr. C. Steenblok als docent van de Theologische School ontstond een scheuring in de Gereformeerde Gemeenten die leidde tot de vorming van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Sinds 2002 zijn de twee kerkgenootschappen weer met elkaar in gesprek, maar de gebeurtenissen van ruim vijftig jaar geleden blijven een struikelblok. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben de gesprekken opgeschort om de evaluatie van '1953' af te wachten. Het rapport is door de commissie, waarvan Van Eckeveld voorzitter is, opgesteld met behulp van schriftelijke verslagen en gesprekken met mensen die de breuk bewust hebben meegemaakt. De synode van de Gereformeerde Gemeenten moet nu beslissen of in die tijd juist of niet juist is gehandeld. Van Eckeveld wil niet zeggen wat de conclusie van de commissie is, maar hij geeft wel aan dat hij na de synode op nieuwe gesprekken met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland hoopt.

De driejaarlijkse synode van de Gereformeerde Gemeenten begint vanavond met een bidstond in Ridderkerk. Morgen en overmorgen zijn de eerste vergaderdagen in de Westerkerk in Utrecht. Daarna volgen waarschijnlijk twee zittingsperioden in januari en maart. Als toehoorders op de 'publieke tribune' zijn alleen mannelijke (doop)leden van de Gereformeerde Gemeenten welkom. Vrouwen worden niet toegelaten. Van Eckeveld: ,,De synode hecht eraan dezelfde lijn te hanteren als in gemeenten gebruikelijk is. Daar zijn de gemeentelijke ledenvergaderingen alleen voor mannen. Er komen geen vrouwelijke belangstellenden.''

Serieus
Op de synodeagenda staat een voorstel om predikanten van zusterkerken in Nigeria en Papua toe te laten op de Nederlandse kansels. De kerken die uit het zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan, hadden daarom gevraagd. ,,Ze voelen zich niet serieus genomen'', vertelt van Eckeveld. De kerken laten Nederlandse predikanten namelijk wel preken, maar andersom mag dat niet.

Op verzoek van de particuliere synode Oost buigt de synode, die bestaat uit veertig afgevaardigden, zich over de Herziene Statenvertaling. Al enkele jaren werkt een groep deskundigen uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk en de Gereformeerde Gemeenten aan een vernieuwde versie van de Statenvertaling. De particuliere synode Oost vreest echter ,,verwarring en polarisatie'' in het kerkverband als de ene gemeente wel en de andere niet van de vertaling gebruik gaat maken. Ook vindt deze regionale kerkvergadering het feit dat een stichting dit werk op zich heeft genomen (en niet een kerk), voldoende reden om de zogeheten Herziene Statenvertaling niet te gebruiken. Bij de synode ligt daarom het concrete verzoek de vertaling - die waarschijnlijk in 2009 in zijn geheel verschijnt - af te wijzen. Volgens Van Eckeveld gaat het dan om de vraag of de synode duidelijk wil uitspreken, dat de Herziene Statenvertaling voor kerkelijk gebruik binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt afgewezen.

Drs. I.A. Kole, secretaris van de stichting Herziening Statenvertaling en ouderling in de Gereformeerde Gemeente van Berkenwoude, hoopt dat de synode een commissie instelt om het resultaat inhoudelijk te boordelen. ,,Ik heb moeite met ad-hocbeslissingen. Het zou fijn zijn als er een goede bezinning komt en een advies zodat ambtsdragers en ouders een leidraad hebben.''

Kole wil niet ingaan op de gevolgen die een afwijzing van de Herziene Statenvertaling heeft voor de positie van hem en zijn collega-bestuurslid ds. C.G. Vreugdenhil, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Vlissingen. ,,Er wordt in de instructie van de particuliere synode Oost niet gesproken over personen.'' Van Eckeveld erkent dat, maar ouderling J.T. van den Berg, tweede scriba van de particuliere synode, zei eerder wel dat de synodeleden zich niet achter de deelname van Kole en Vreugdenhil aan de Herziene Statenvertaling konden stellen.

Dezelfde particuliere synode Oost vraagt de synode ook om niet-gefilterd internet op dezelfde lijn te stellen als televisiebezit. Wie in de Gereformeerde Gemeenten een televisie thuis heeft staan, kan rekenen op een ,,vermanend gesprek'' en bij volhardend gedrag en een levensstijl, die haaks staat op Gods Woord op censuur, aldus Van Eckeveld. Dat gaat dus mogelijk ook gelden voor degenen die van zogenaamd open internet gebruik maken.

Uitnodiging

Tijdens de synode komen een aantal bezwaarschriften aan de orde. Van Eckeveld wil daarover niet praten. Zaken over personen worden altijd in beslotenheid behandeld, voert hij aan.

Een van de bezwaarschriften is van dr. K. van der Zwaag die al jaren onder censuur staat vanwege zijn boek Afwachten of verwachten? waarmee hij ,,onrust en tweedracht'' zou zaaien. De Gereformeerde Gemeente van Barneveld zag het vuistdikke boek over de toe-eigening van het heil als een bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband. Classis en particuliere synode stelde de kerkenraad in het gelijk waardoor het appel van Van der Zwaag nu op de landelijke synodetafel ligt.

Van der Zwaag heeft tot nog toe geen uitnodiging voor de synode gehad, vertelt hij. Hij weet dus niet wanneer zijn agendapunt speelt, wat wel het geval was tijdens de procedure bij de classis en de particuliere synode. ,,Wellicht krijg ik achteraf te horen wat de uitkomst is van het beraad over mijn appelzaak'', aldus Van der Zwaag.

Recensie

Een ander bezwaarschrift is nauw verbonden met het boek van Van der Zwaag. Een groep van bijna honderd kerkleden heeft bezwaar gemaakt tegen de recensie van Afwachten of verwachten? in het kerkblad De Saambinder . Ds. D. de Wit uitte daarin scherpe kritiek op de auteur. De bezwaren zijn tot nog toe steeds afgewezen.

Onder de bezwaarmakers is dr. C.P. Polderman, die zich regelmatig over het beleid van de Gereformeerde Gemeenten heeft uitgelaten en mr. A.A. Bart die onlangs het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? publiceerde. Hij is voor zijn boek door de kerkenraad van Krabbendijke onder censuur gezet. Zijn bezwaar daartegen dient volgende week maandag op de vergadering van de classis Goes.

Volgens Polderman is het oordeel van de synode over het bezwaarschrift tegen de recensie van ds. De Wit van groot belang voor de koers die het kerkverband kiest. ,,Ik hoop dat ons bezwaarschrift niet per hamerstuk van de synodetafel verdwijnt, maar inhoudelijk wordt behandeld. Dat laatste is tot op heden niet gebeurd.''

Als het bezwaar inhoudelijk wordt besproken, moet de synode een keuze maken welke kant de Gereformeerde Gemeenten de komende jaren op gaan, zegt Polderman. ,,Kiezen de afgevaardigden voor de klassiek­gereformeerde koers waardoor wij verbonden blijven met andere gereformeerde kerken of wordt voor een zogenaamde bevindelijk-gereformeerde, eigen koers en een eigen theologie gekozen waar de top van de synode nu naar neigt? Zolang over de definitieve koers geen helderheid komt, zullen volgende synodes soortgelijke bezwaarschriften moeten behandelen.''